مشکلات الکتروپمپ های مستغرق Submersible Pump

مشکلات الکتروپمپ های مستغرق Submersible Pump



الکتروپمپ مستغرق

 

امروزه با توجه به بی آبی در اکثر شهرهای کشور به حفر اصولی و یا بی رویه چاه های آب به منظور استفاده آب شرب، آبیاری باغات و ... می پردازند.  بر آن شدیم به مشکلی که این روزها بسیار به چشم میخورد بپردازیم.

یکی از بزرگترین عواملی که الکتروپمپ (از هر نوعی) را دچار مشکل می کند، عدم بهره برداری اصولی از آنهاست. چراکه هر پمپی از هر نوعی، روش راه اندازی مخصوص به خود را دارد.

برای مثال، پمپ های اتابلوک (ETABLOC) که در سیستم های آبرسانی، آتش نشانی و ... مورد استفاده قرار می گیرند، نسبت به بی آبی بسیار حساس هستند و در مدت کوتاه عملکرد خشک دچار آسیب در قسمت آببندی خواهند شد.

مثال دیگر در مورد آسیب پذیری پمپ ها، می توان به پمپ های مستغرق (Submersible Pump) اشاره کرد. این نوع پمپ ها در برندهای داخلی، از نوع پروانه های بسته و شعاعی ساخته می شود و پر واضح است با مکش سیال با مواد جامد معلق قطعا در مدت زمان کوتاه پروانه ها دچار گرفتگی می شوند و عملکرد آنها به صفر می رسد. به منظور جلوگیری از همچین مشکلی، تا زمان تمیز نشدن آب چاه اجازه نداریم پمپ اصلی را به بهره برداری برسانیم. چراکه امکان مکش ماسه بادی، سنگریزه و ... به همراه آب را دارد.

 

آب به همراه مواد جامد معلق

 

پس چاه هایی که به درستی ساخته یا توسعه نیافته اند یا چاه هایی که ماسه تولید می کنند می توانند برای پمپ مضر باشند. اگر چاهی مشکوک به تولید بیش از حد ماسه باشد، باید از واحدی غیر از پمپ اصلی برای پاکسازی چاه استفاده شود.

در صورت وجود مواد خورنده، باید جنس اجزای پمپ را به درستی انتخاب کرد تا با شرایط خورندگی مطابقت داشته باشد. مواد خاصی مانند آلیاژ نیکلآلومینیوم - برنز، فولاد ضد زنگ یا سایر آلیاژهای خاص را می توان مشخص کرد.

قبل از سفارش پمپ دائمی و اصلی، آب چاه باید به منظور خورندگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد، این شامل مواردی مانند pH، نمک‌ها مانند کلریدها و گازهای مضر مانند دی اکسید کربن (CO2) یا هیدروژن سولفید (H2S) است. اگر آب خورنده باشد، پمپ‌ها باید از مواد مقاوم در برابر خورندگی ساخته شوند یا با پوشش‌های محافظتی ویژه مطابق با توصیه‌های تولیدکنندگان پوشش داده شوند.

نکته قابل توجه : یکی دیگر از مشکلاتی که معمولا پمپ را دچار خرابی می کند، به شخص مقنی چاه مربوط می شود. متاسفانه به دلایلی شخص مقنی در زمان حفاری به منظور تخلیه آب اولیه که معمولا آب و مخلوط ماسه یا سنگریزه است از پمپ اصلی استفاده می کند که این امر به خودی خود از عوامل اصلی گرفتگی پروانه و خرابی محسوب می شود.

 

.Sponsored by PERGAS co