معرفی پلاک مشخصات الکتروموتور طبق استاندارد NEMA

معرفی پلاک مشخصات الکتروموتور  طبق استاندارد NEMA



یکی از راه های بررسی و شناسایی الکتروموتور، وجود nameplate (پلاک مشخصات فنی) می باشد. طبق استاندارد، پمپ‌ها باید nameplate (پلاک مشخصات فنی) داشته باشند و یکی از الزامات تولید پمپ، نصب پلاک مشخصات استاندارد است. زمانیکه صحبت از استاندارد بودن پلاک مشخصات می شود، منظور کیفیت ورق، کیفیت ساخت، نوع نوشتار، درج مشخصات کامل الکتروموتور، کیفیت رنگ و ... می باشد. در ادامه یک نمونه پلاک مشخصات الکتروموتور تولید داخلی را بررسی می کینم.

 پلاک مشخصات الکتروموتور

 

1. تیپ الکتروموتور شامل اندازه فریم و تعداد قطب (ساختمان موتورهای تک فاز)

2. نوع عملکرد (دائم کار و ...)

3. تعداد فاز

4. نحوه نصب

5. درجه حفاظت و نفوذپذیری

6. فرکانس تغذیه

7. ولتاژ

8. توان الکتروموتور بر واحد کیلووات

9. دور در دقیقه

10. جریان الکتروموتور

11. ضریب قدرت

12. کلاس عایقی

13. سال تولید

14. شماره سریال

15. استاندارد ساخت الکتروموتور

16. وزن الکتروموتور

 

با پیشرفت علم در حوزه موتورهای الکتریکی، به منظور استفاده بهینه از انرژی، پارامترهای قابل بررسی فراتر از الزامات محلی و داخلی می باشد که در ادامه به بررسی یکی از استانداردهای مرجع در این صنعت می پردازیم.

صنعت الکتروموتور در آمریکای شمالی از اوایل قرن بیستم بر اساس استاندارد پیش رفته است. در سال 1926، انجمن ملی تولیدکنندگان برق NEMA (National Electrical Manufacturers Association) تأسیس شد تا انجمنی به منظور استانداردسازی تجهیزات الکتریکی فراهم شود، که مصرف کنندگان را قادر سازد تا از طیف وسیعی از محصولات الکتریکی ایمن، مؤثر و سازگار انتخاب کنند.

تا به امروز، NEMA استانداردها، راهنماهای کاربردی و مقالات فنی را برای محصولات الکتریکی به روز و منتشر می کند و در حمایت از صنعت فعالیت می کند.

NEMA برای کمک به اطمینان از رعایت و اطلاع رسانی مناسب استانداردهایش، نیاز دارد که الکتروموتورهای تولیدکنندگان مختلف حداقل پارامترهای عملکردی را داشته باشند یا از آن فراتر رفته و در اکثر موارد تقریباً یک اندازه باشند.

یکی از راه‌های اطمینان از شناسایی موتورها در زمان جابجایی و تعویض، از طریق یکپارچگی اطلاعات پلاک بین سازنده‌ها است.

زبان رایج پلاک موتورها به نصاب ها، اپراتورها و پرسنل تعمیر و نگهداری این امکان را می دهد که به سرعت و به راحتی نوع موتور و نیازهای آن موتور را درک کرده و تشخیص دهند.

پلاک مشخصات، طراحی مکانیکی پایه ای الکتروموتور، عملکرد الکتریکی و پارامترهای ابعادی موتور را مشخص می کند.

NEMA نیاز به درج داده‌های خاصی روی پلاک دارد، اما سازندگان ممکن است انتخاب کنند که اطلاعات دیگری را برای کمک به نصب، راه‌اندازی و نگهداری الکتروموتورهای سفارشی یا الکتروموتورهایی که برای اهداف خاص تولید می‌شوند، درج کنند. ساختار پلاک توسط سازنده تعیین می شود.

هنگام خرید موتور الکتریکی، درک مشخصات و سایر اطلاعاتی که روی پلاک ذکر شده است بسیار مهم است.

داشتن الکتروموتور مناسب برای یک کاربرد خاص به اطمینان از راندمان بهینه و عمر طولانی تر الکتروموتور کمک می کند و می تواند به معنای صرفه جویی قابل توجهی در هزینه برای کسب و کار شما باشد. اما یک پلاک، حتی پس از خرید نیز مهم باقی می ماند و به همین دلیل، بیشتر از فولاد یا آلومینیوم برای طول عمر بالا ساخته شده اند و اطلاعات روی پلاک برای خوانش بهتر در طول عمر الکتروموتور حکاکی می شود.

اطلاعات پلاک به منظور نصب و کابل کشی، تطبیق یک درایو با سرعت متغیر مناسب، تعمیر یا تعویض الکتروموتور ضروری است.

درک این داده ها به شما این امکان را می دهد تا الکتروموتور مناسب را به منظور نیاز انتخاب کنید، ویژگی های عملکرد و کاربردهای یک الکتروموتور را شناسایی کنید و به حل مسائل عملیاتی کمک کنید.

تصویر زیر پارامترهای مختلف داده را در یک پلاک استاندارد الکتروموتور NEMA بررسی و توضیح می‌دهد و شامل اطلاعات مورد نیاز یا اختیاری برای همه پلاک‌های موتور NEMA و همچنین اطلاعات ویژه الکتروموتورهای NEMA است.

 

نمونه پلاک طبق استاندارد NEMA

 

اطلاعات مورد نیاز یا اختیاری برای همه پلاک های الکتروموتور طبق استاندارد NEMA:

اطلاعات پلاک مشخصات الکتروموتور NEMA

 

1. سازنده

2. کلاس و گروه های اماکن خطرناک

3. اندازه فریم

4. ولتاژ نامی

5. آمپرهای نامی با بار کامل

6. سرعت نامی با بار کامل

7. فرکانس

8. ضریب سرویس

9. راندمان

10. بلبرینگ (DE و ODE)

11. شماره منطبق با گواهی

12. شماره سریال

13. دسته بندی جایگزین یا داده های اضافی برنامه

14. رتبه حفاظتی بین المللی

15. نوع محفظه

16. توان نامی

17. ضریب قدرت

18. درجه حرارت محیط و دسته بندی زمان

19. آمپر در ولتاژ اعلام شده

20. کلاس عایق

21. تعداد فاز

22. اسناد طراحی

23. اینرسی روتور

24. کد T

25. ایمنی و/یا گواهی راندمان

26. شماره کاتالوگ

27. شماره مشخصات

28. جریان مغناطیسی

29. نوع اینورتر و محدوده سرعت متغیر

 

مشخصات پلاک مورد نیاز یا اختیاری برای همه الکتروموتورهای NEMA:

1. تولید کننده:

هیچ طراحی تعریف شده ای برای این زمینه وجود ندارد و ممکن است از تولید کننده ای به تولید کننده ی دیگر متفاوت باشد. علاوه بر نام سازنده، می تواند شامل مدل موتور، نوع یا هدف باشد.

 

2.کلاس و گروه های اماکن خطرناک:

اطلاعات کلیدی برای تعیین دقیق الکتروموتور به منظور استفاده در محیط های خطرناک، مناطقی که خطر آتش سوزی یا انفجار ممکن است به دلیل وجود مواد قابل اشتعال، احتراق یا اشتعال وجود داشته باشد، مورد نیاز است.

این اماکن بر اساس دمای خود اشتعال مواد خطرناک به کلاس ها و گروه های مختلف تقسیم می شوند و در جدول زیر نشان داده شده اند.کلاس و گروه های اماکن خطرناک

3. اندازه فریم (FRAME):

استانداردسازی ابعاد الکتروموتور با اندازه فریم نشان داده می شود. این عدد منعکس کننده اطلاعات نصب و شفت یکسان بین سازندگان مختلف است تا یکسان باشند. از آنجایی که اندازه فریم NEMA فقط به رابط های نصب اشاره دارد، هیچ ارتباط مستقیمی با قطر بدنه الکتروموتور ندارد.

 

4. ولتاژ نامی (ولت):

این داده ها نشان دهنده ولتاژی است که الکتروموتور برای کارآمدترین عملکرد در آن طراحی شده است. با این حال، یک الکتروموتور همچنان می تواند به طور موثر با تحمل مثبت یا منفی 10 درصد از این مقدار کار کند. به عنوان مثال، یک موتور با ولتاژ 460 ولت می تواند به طور موثر در حدود 414 ولت تا 506 ولت کار کند. پارامترهای تعیین شده برای الکتروموتور - مانند ضریب قدرت، راندمان، گشتاور و جریان - در ولتاژ و فرکانس نامی هستند. هنگامی که موتور در ولتاژهای دیگری غیر از ولتاژ نشان داده شده در پلاک استفاده می شود، عملکرد آن تحت تأثیر قرار می گیرد.

 

5. آمپرهای با بار کامل (مقدار آمپر بار کامل):

آمپرهای بار کامل نشان دهنده مقدار جریانی است که موتور برای کشیدن بار نامی و ولتاژ نامی طراحی شده است. موتورهای با F.L.A پایین تر با همان مقدار اسب بخار کارآمدتر در نظر گرفته می شوند.

F.L.A : بالاترین سطح جریانی است که الکتروموتور تا نقطه شکست می تواند تحمل کند و مقدار درصد تحمل جریان از جریان مرجع پلاک مشخصات الکتروموتور محاسبه می شود و زمان در تحمل این درصد تاثیرگذار است.

 

 6. سرعت دورانی بارگذاری کامل (R.P.M.):

سرعت دورانی بار کامل نامی سرعتی است که در آن گشتاور بار کامل برای ولتاژ و فرکانس نامی تحویل داده می شود. تفاوت بین سرعت بار کامل و سرعت سنکرون را لغزش می گویند.

لغزش موتور با طراحی آن مشخص می شود. برای اکثر موتورهای القایی، به طور کلی، سرعت بار کامل می تواند بین 96 تا 99 درصد سرعت سنکرون باشد.

 

7. فرکانس (HZ):

هرتز بر حسب سیکل در ثانیه اندازه گیری می شود.

این فرکانس توان ورودی است که موتور برای کار با توان، ولتاژ و سرعت نامی خروجی طراحی شده است. برای عملکرد موفقیت آمیز، فرکانس موتور باید با فرکانس سیستم قدرت (تغذیه) مطابقت داشته باشد.

اگر بیش از یک فرکانس روی پلاک مشخص شده باشد، پارامترهای دیگری که در فرکانس‌های ورودی مختلف متفاوت هستند نیز باید روی پلاک نشان داده شوند. رایج ترین فرکانس در ایالات متحده 60 هرتز و رایج ترین فرکانس برای موتورهای مورد استفاده در خارج از ایالات متحده 50 هرتز است.

 

8. ضریب سرویس (.SER. F. یا S.F):

ضریب سرویس نشان ‌داده شده روی پلاک موتور نشان‌دهنده مقدار اضافه بار مداومی است که می‌توان انتظار داشت موتور تحت شرایط پلاک مشخصات، بدون گرم شدن بیش از حد یا آسیب رساندن به الکتروموتور تحمل کند.

هنگامی که ولتاژ و فرکانس در همان مقادیر هستند که روی پلاک مشخصات الکتروموتور نشان داده شده است، الکتروموتور ممکن است تا مقداری توان دچار اضافه بار شود که با ضرب اسب بخار نامی در ضریب سرویس نشان داده شده است. به عنوان مثال، نمی توان از موتوری با ضریب سرویس 1.0 انتظار داشت که بیش از توان درج شده روی پلاک مشخصات خود را به طور مداوم تحمل کند.

می توان انتظار داشت که موتوری با ضریب سرویس 1.15 بارهای نادر را تا 15 درصد بیشتر از توان نامی خود تحمل کند، یعنی موتور 10 اسب بخار می تواند با 11.5 اسب بخار کار کند.

نکته منفی این است که می تواند موتور با درجه حرارت بالا با عمر مورد انتظار کوتاهتر ایجاد کند. موتور القایی که در هر ضریب سرویس بیشتر از 1.0 کار می‌کند، در مقایسه با کارکرد با اسب ‌بخار نامی خود، طول عمر کمتری خواهد داشت.

هنگامی که موتور در ظرفیت ضریب سرویس کار می کند، ممکن است بازده، ضریب قدرت و سرعت کمی متفاوت از موارد نشان داده شده در پلاک مشخصات باشد. ضریب سرویس همچنین می تواند برای تعیین اینکه آیا یک موتور می تواند به طور مداوم در ارتفاعات بالاتر از 3300 فوت به طور رضایت بخش کار کند یا خیر استفاده شود. در ارتفاعات بیشتر از 3300 فوت، چگالی کمتر هوا، توانایی خنک کنندگی موتور را کاهش می دهد و در نتیجه باعث می شود دمای موتور بالاتر رود.

این دمای بالاتر با کاهش ضریب سرویس موثر به 1.0 در موتورهای دارای ضریب سرویس 1.15 یا بیشتر جبران می شود. اگر موتور در فضای باز در ارتفاعات بالاتر کار می کند.

گاهی اوقات می توان از اسب بخار کامل و ضریب سرویس کامل استفاده کرد، زیرا دمای محیط معمولاً در آن ارتفاعات پایین تر است.

 

9. راندمان (.NEMA NOM. EFF):

راندمان، درصدی از توان ورودی است که از شفت موتور به خروجی کار تبدیل می شود.

در ساده ترین شکل آن، راندمان با تقسیم توان خروجی موتور بر توان ورودی آن در 100 محاسبه می شود. در عمل، برای مثال، در موتورهای القایی سه فاز، استانداردهای صنعت روش هایی را برای تعیین انواع تلفات در موتور تجویز می کنند و سپس آنها را برای تعیین زیان خالص جمع می کنند.

(تفاوت بسیار ناچیز است، اما هدف از این روش این است که اطمینان حاصل شود که هر سازنده ای راندمان را به شیوه ای ثابت تعیین و گزارش می کند). هر چه درصد بیشتر باشد، موتور با کارایی بیشتری توان الکتریکی ورودی را به اسب بخار مکانیکی تبدیل می کند. راندمان توسط سازنده تضمین شده است که در محدوده تحمل معینی باشد، که بسته به استاندارد طراحی، یعنی IEC یا NEMA متفاوت است.

انرژی استفاده نشده در موتور به گرما تبدیل می شود. مصرف کننده به انرژی وارد شده به موتور می پردازد اما فقط از خروجی موتور بهره مند می شود. مابه التفاوت - زیان - بدون هیچ سودی مصرف و پرداخت می شود. بهره وری انرژی همیشه مهم است زیرا هر زمان که موتور کار می کند، تلفات پرداخت می شود. بهره وری انرژی، به ویژه اگر هزینه های برق بالا باشد یا اگر موتور برای مدت زمان طولانی کار کند بسیار مهم است.

 

10. بلبرینگ (DE و ODE):

اطلاعات معمولاً برای هر دو یاتاقان انتهای درایو (DE) و یاتاقان مقابل (ODE) داده می شود. تفاوت این دو در محل قرارگیری در موتور است. یاتاقان انتهایی محرک نزدیک به جایی است که محور محرک از موتور خارج می شود. بلبرینگ شفت محرک مقابل، در سمت مخالف شفت محرک قرار دارد. اعداد نشان دهنده نوع و اندازه بلبرینگ هستند.

 

11. شماره منطبق با گواهی :(CC)

این عدد مخصوص سازنده است و روی تمام موتورهای الکتریکی که با مشخصات راندمان NEMA Premium مطابقت دارند ظاهر می شود. خرید موتورهای الکتریکی با برچسب NEMA Premium به خریداران کمک می کند تا راندمان سیستم های موتور خود را بهینه کنند، مصرف برق و هزینه ها را کاهش دهند و قابلیت اطمینان سیستم را بهبود بخشند.

 

12. شماره سریال (SN):

یک شناسه منحصر به فرد که به صورت تدریجی یا متوالی به یک موتور اختصاص داده می شود تا آن را به طور خاص شناسایی کند.

 

13. رتبه بندی های جایگزین یا داده های اضافی برنامه:

در این مورد، اطلاعات رتبه بندی برای استفاده از موتور در قدرت موج سینوسی 50 هرتز (معمولاً در خارج از آمریکای شمالی).

 

14. رتبه حفاظت بین المللی (.I.P):

رتبه‌بندی حفاظت بین‌المللی که اغلب به اشتباه به عنوان رتبه‌بندی حفاظت از ورود تعبیر می‌شود، درجه‌های حفاظتی ارائه شده در برابر نفوذ اجسام جامد (از جمله اعضای بدن مانند دست‌ها و انگشتان)، گرد و غبار، تماس تصادفی و آب را طبقه‌بندی می‌کند.

IP اجازه ورود اجسام به داخل موتور را می دهد، مشروط بر اینکه آنها نمی توانند اثر مضری بر عملکرد موتور داشته باشند. رقم اول کد، نشان دهنده سطح حفاظتی است که محفظه در برابر دسترسی به قطعات خطرناک و ورود اجسام جامد خارجی است و رقم دوم نشان دهنده محافظت از تجهیزات داخل محفظه در برابر نفوذ مضر مایعات است.

 

مفهوم IP

 

شماره اول IP - محافظت در برابر اجسام جامد:

0    بدون محافظت خاص

1    در برابر اجسام جامد بیش از 50 میلی متر محافظت می شود. به عنوان مثال لمس تصادفی دست افراد

2    در برابر اجسام جامد بیش از 12 میلی متر محافظت می شود. به عنوان مثال انگشتان افراد

3    محافظت در برابر اجسام جامد بیش از 2.5 میلی متر (ابزار و سیم)

4    محافظت در برابر اجسام جامد بیش از 1 میلی متر (ابزار، سیم و سیم های کوچک)

5    محافظت در برابر ورود محدود گرد و غبار (بدون رسوب مضر)

6    کاملاً در برابر گرد و غبار محافظت می شود

 

شماره دوم IP - محافظت در برابر مایعات:

0    بدون محافظت

1    محافظت در برابر سقوط عمودی قطرات آب. به عنوان مثال چگالش (تبدیل از حالت گاز به جامد)

2    محافظت در برابر پاشش مستقیم آب تا زاویه 15 درجه نسبت به عمود

3    در برابر پاشش مستقیم آب تا زاویه 60 درجه نسبت به عمود محافظت می شود

4    محافظت در برابر آب پاشیده شده از همه جهت - ورود محدود مجاز است

5    محافظت در برابر جت های کم فشار آب از همه جهات - ورود محدود

6    محافظت در برابر سیل موقت آب. به عنوان مثال برای استفاده در عرشه کشتی - ورود محدود مجاز است

7    در برابر اثر غوطه ور شدن بین 15 سانتی متر تا 1 متر محافظت می شود

8    در برابر غوطه ور شدن طولانی مدت تحت فشار محافظت می کند

 

15. نوع محفظه (ENCL):

محفظه یا هوزینگ/خنک کننده ای که موتور برای آن طراحی شده است.

محفظه باید سیم پیچ ها، یاتاقان ها و سایر قطعات مکانیکی را از رطوبت، مواد شیمیایی، آسیب های مکانیکی و ساییدگی در برابر سنگ ریزه محافظت کند. NEMA محفظه ها را تعریف می کند، اما اختصارات را که در سراسر صنعت موتور رایج است، تعریف نمی کند.

بیش از 20 نوع محفظه وجود دارد که برخی از انواع رایج عبارتند از:

ODP: محفظه ضد چکه باز

TEFC:  کاملاً محصور شده با فن خنک‌ کننده

TENV:  کاملاً محصور شده و بدون تهویه

TEAO:  کاملاً محصور شده با هوا

TEWD:  کاملاً محصور در شستشوی پایین

TEBC:  دمنده کاملا محصور که خنک می شود

TELC:  کاملا محصور با مایع خنک کننده

XPFC:  فن خنک کننده ضد انفجار

 

16. اسب بخار نامی (.H.P):

اسب بخار بیانی از امتیاز خروجی مکانیکی موتور یا توانایی آن در ارائه گشتاور مورد نیاز برای بار در سرعت نامی است.

این مقدار بر اساس درجه بندی گشتاور و سرعت تمام بار موتور است و به صورت زیر محاسبه می شود:

Horsepower (Hp)=[Motor speed (rev/min) × Torque (lb-ft)]÷5,250]

برای یک موتور الکتریکی، یک اسب بخار معادل 746 وات قدرت الکتریکی و رتبه استاندارد در ایالات متحده است.

NEMA مشخصه‌ها یا نرخ موتورها را تا 1 میلی‌ اسب بخار برای انواع خاصی از موتورها و تا 100000 اسب بخار برای ماشین‌های سنکرون تعریف می‌کند. NEMA نرخ موتورهای القایی متوسط ​​چندفاز را از ½ تا 500 اسب بخار تعریف می کند. اگر نیاز واقعی اسب بخار بین دو نرخ اسب بخار استاندارد قرار گیرد، موتور سایز بزرگتر باید انتخاب شود.

 

17. ضریب توان (.P.F):

ضریب توان معیاری است برای نیازهای یک موتور خاص برای آمپر مغناطیسی. هنگامی که اندوکتانس (ظرفیت القاء مغناطیسی) به بار وارد می شود، فرمول "وات = آمپر x ولت" باید تغییر داده شود تا اصطلاح جدیدی به نام ضریب توان را شامل شود.

بنابراین، فرمول جدید برای بارهای تک فاز "وات = آمپر برابر x ولت x ضریب توان" می شود. ضریب توان بیانی از نسبت توان فعال (W) به توان ظاهری (VA) است که به صورت درصد بیان می شود.

 

18. درجه حرارت محیط و زمان (درجه بندی):

درجه بندی موتور، دمای محیط (اتاق) اطراف موتور و زمانی است که می تواند در آن دما کار کند. ماکزیمم دمای محیطی که موتور می تواند در آن کار کند گاهی اوقات روی پلاک نشان داده می شود.

اگر نشان داده نشده باشد، حداکثر 40 درجه سانتیگراد برای موتورهای IE2 و معمولاً 60 درجه سانتیگراد برای موتورهای IE3 است. [از آنجایی که ما در مورد پلاک‌های NEMA صحبت می‌کنیم، آیا مراجعه به IE2 و IE3 صحیح است؟] موتور می‌تواند کار کند و همچنان در حد تحمل کلاس عایق در حداکثر دمای نامی باشد.

اکثر موتورها برای کار مداوم (CONT) درجه بندی می شوند. NEMA دمای 40 درجه سانتیگراد را حداکثر دمای پیش فرض محیط و عملکرد مداوم را به عنوان زمان پیش فرض در بار نامی در نظر می گیرد. موتورهای طراحی شده برای سایر درجه بندی دما و زمان باید با توافق سازنده و کارفرما باشد.

 

19. آمپر در ولت های اعلام شده:

استفاده از آمپر با ولتاژ اعلام شده در موتورهای کوچکتر در ایالات متحده امری رایج است. 208 ولت (V) یک ولتاژ تغذیه رایج برای برخی از کاربردها در ایالات متحده است، با این حال، طبیعی است که یک سازنده، جریان مورد انتظار را در درجه بندی اولیه 208 ولت به عنوان ولتاژ "جایگزین" نشان دهد نه اینکه محصولات مختلف را با 208 ولت به عنوان ولتاژ ذخیره کند.

یک موتور با "208 ولت" در میدان ولتاژ با نقاط 230/460 ولت، سپس موتور باید بازده و آمپر و گشتاور NEMA را نیز در نقطه 208 ولت داشته باشد. اگر مقدار فعلی تامین شود، به این معنی است که موتور می تواند با ولتاژ 208 ولت بدون گرم شدن بیش از حد کار کند. اگر قسمت پلاک خالی باشد، موتور برای کارکردن در برق 208 ولت مناسب نیست.

 

20. کلاس عایق بندی:

کلاس‌های عایق عبارت‌اند از تحمل حرارتی سیم ‌پیچ موتور یا توانایی سیم ‌پیچ برای عملکرد در دمای کاری معین برای یک عمر معین. کلاس ها به ترتیب قابلیت های حرارتی با حروف A، B، F و H تعیین می شوند.

هرچه حرف کد تعیین شده بالاتر باشد، قابلیت گرمایش بیشتر است. به عنوان مثال، بر اساس دمای محیط 40 درجه سانتی گراد، عایق کلاس B برای افزایش مقاومت 80 درجه سانتی گراد، کلاس F برای افزایش مقاومت 105 درجه سانتی گراد و کلاس H برای افزایش مقاومت 125 درجه سانتی گراد مناسب است. استفاده از عایق کلاس F یا کلاس H می تواند ضریب سرویس یا توانایی تحمل شرایط دمای بالای محیط را افزایش دهد.

کلاس حرارتی الکتروموتور

 

سیستم های کلاس A و B در حال حاضر به ندرت در موتورهای صنعتی استفاده می شوند. لازم به ذکر است که کلاس عایق بالاتر لزوماً به این معنی نیست که موتور در آن دمای بالاتر کار می کند. معمولا موتورهای صنعتی دارای سیستم های کلاس F هستند، اما با افزایش یا نزدیک به کلاس B در بار نامی در ضریب سرویس 1.0 کار می کنند.

 

21. فاز (.PH):

فاز نشان دهنده نوع منبع تغذیه ای است که موتور برای آن طراحی شده است.

دو دسته اصلی تک فاز و سه فاز هستند. تک فاز به این معنی است که فقط یک شکل موج ولتاژ به موتور اعمال می شود، در حالی که موتورهای سه فاز دارای سه سیم هستند که شکل موج های ولتاژ را ارائه می دهند که هر کدام ولتاژ و جریان اوج را در زمان های مختلف تامین می کنند.

موتور سه فاز کارآمدتر و مقرون به صرفه تر است و بیشتر موتورهای صنعتی و کاربردهای بزرگ به برق سه فاز متکی هستند.

 

22. اسناد طراحی (.DES):

این حرف مشخصات گشتاور/سرعت موتور را نشان می دهد. نیروی چرخشی که موتور ایجاد می کند به عنوان گشتاور شناخته می شود. مقدار گشتاور لازم برای راه اندازی (گشتاور راه اندازی) معمولاً با گشتاور لازم برای حرکت (گشتاور بار کامل) متفاوت است.

بارهایی که دارای اصطکاک گسیختگی بالایی هستند یا برای شتاب دادن به گشتاور اضافی نیاز دارند، باید دارای موتوری باشند که دارای گشتاور راه اندازی بالا باشد. NEMA حروف طراحی را برای نشان دادن مشخصات گشتاور، لغزش و راه اندازی موتورهای القایی سه فاز مشخص می کند.

طراحی A:

. حداکثر 5 درصد لغزش

. جریان راه اندازی بالا تا متوسط

. گشتاور روتور قفل شده نرمال

. گشتاور شکست نرمال

. مناسب برای کاربردهای مختلف، مانند فن ها و پمپ ها

طرح B:

. حداکثر 5 درصد لغزش

. جریان راه اندازی کم

. گشتاور روتور قفل شده بالا

. گشتاور شروع نرمال

. گشتاور شکست نرمال

. مناسب برای طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی - رایج در سیستم HVAC با فن ها، دمنده ها و پمپ ها

طراحی C:

. حداکثر 5 درصد لغزش

. جریان راه اندازی کم

. گشتاور روتور قفل شده بالا

. گشتاور شکست نرمال

. مناسب برای تجهیزات با شروع اینرسی بالا، مانند پمپ های جابجایی مثبت

طراحی D:

. حداکثر 5 تا 13 درصد لغزش

. جریان راه اندازی کم

. گشتاور روتور قفل شده بسیار بالا

. مناسب برای تجهیزات با شروع اینرسی بسیار بالا، مانند جرثقیل، بالابر و غیره

حروف طراحی برای موتورهای بزرگتر از 500 اسب بخار در 1800 RPM تعریف نشده است. لازم به ذکر است که حروف طراحی برای موتورهایی که فقط برای کاربرد سرعت متغیر طراحی شده اند و برای راه اندازی از طریق خط مناسب نیستند، کاربرد ندارد و معمولاً برای آنها مشخص نمی شود.

 

23. اینرسی روتور:

داده‌های اینرسی روتور معمولاً برای کاربردهای سرعت متغیر گنجانده می‌شود. اینرسی مقاومت جسم در برابر تغییر سرعت است. در یک سیستم الکترومکانیکی، روتور و بار موتور هر دو دارای اینرسی هستند و اینرسی (یا متفاوت بودن) آنها بر عملکرد سیستم تأثیر می گذارد. نسبت اینرسی جریان به اینرسی روتور یک جنبه مهم در اندازه موتور است.

 

24. کد T:

موتورها برای استفاده در محیط های خطرناک یک کد دما (T-code) دارند که حداکثر دمای سطوح در معرض تماس با مواد خطرناک را توصیف می کند. مقدار دمای تعریف شده توسط T-code در تمام شرایط کار موتور از جمله سوختگی، اضافه بار و جریان روتور قفل شده اعمال می شود.

کد T برای یک موتور معین باید کمتر از دمای خود اشتعال (AIT) گاز یا مخلوط خطرناک در محیطی باشد که موتور در آن کار می کند. این امر برای اطمینان از این است که مواد خطرناک هنگام کار با سطوح موتور و محفظه خود به خود مشتعل نمی شوند.

کد T

25. علائم گواهی ایمنی و بهره وری:

این علائم شامل علامت گذاری آژانس، عضویت و گواهینامه های آزمایشی است

 

26. شماره کاتالوگ (.CAT. NO):

شماره کاتالوگ با شماره موتور در کاتالوگ مطابقت دارد. اگر خالی باشد، موتور سفارشی است. این قسمت همچنین ممکن است شامل یک شماره قطعه OEM یا شماره اصلاح منحصر به فرد باشد.

 

27. شماره مشخصات (.SPEC):

شماره مشخصات به منظور شناسایی مواد خاص موتور استفاده می شود که در مکان یابی قطعات موتور مفید است.

 

28. جریان مغناطیسی (.MAG. CUR):

اگر قرار است موتوری با یک درایو با سرعت متغیر با کنترل بُرداری استفاده شود، درایو به این اطلاعات اضافی در مورد مدار موتور برای تنظیم خودکار حالت ساکن نیاز دارد. درایو جریان مغناطیسی و جریان تولید کننده گشتاور را به عنوان بردار محاسبه می کند و دو بردار را برای حداکثر بازده و گشتاور 90 درجه از هم جدا می کند.

 

29. نوع اینورتر (INV TYPE):

این داده ها نوع اینورتر و محدوده فرکانس ورودی را نشان می دهد که موتور برای آن درجه بندی شده است. در این مورد، موتور برای درایو مدولاسیون عرض پالس (PWM) درجه بندی می شود، با موتور برای محدوده اسب بخار ثابت (CHP) محدوده 60 تا 90 هرتز، محدوده گشتاور ثابت (CT) 1 تا 60 هرتز، و محدوده گشتاور متغیر (VT) از ورودی 0 تا 60 هرتز.

کد روتور قفل شده (CODE):

NEMA روتور قفل شده [کیلوولت آمپر (kVA) در هر اسب بخار (Hp)] را با یک سری حروف رمز (A تا V) تعریف می کند. به طور کلی، هرچه حرف کد از A دورتر باشد، جریان هجومی در هر اسب بخار بیشتر می شود.

یک موتور جایگزین با حرف کد بالاتر ممکن است به تجهیزات الکتریکی بالادستی متفاوتی مانند استارت موتور بزرگتر نیاز داشته باشد. هنگامی که موتورهای AC با ولتاژ کامل (راه اندازی در سراسر خط) راه اندازی می شوند، آمپر خط را 300 درصد تا 600 درصد بیشتر از جریان بار کامل خود می کشند. بزرگی جریان هجومی (که آمپر روتور قفل شده یا LRA نیز نامیده می شود) توسط اسب بخار موتور و ویژگی های طراحی تعیین می شود.

کد NEMA

 .Sponsored by PERGAS co