الزامات نصب پمپ تحت فشار آب شرب خانگی

الزامات نصب پمپ تحت فشار آب شرب خانگی



الزامات و روش نصب پمپ در حالت مکش منفی 

امروزه متاسفانه افرادی به هر دلیلی خود را تکنسین یا نصاب پمپ معرفی می کنند و باعث بی نظمی در حوزه پمپاژ شده اند و بدون داشتن حداقل اطلاعات مکانیکی و الکتریکی به نصب پمپ های تحت فشار خانگی می پردازند. در این بین بیشترین ضرر متوجه کارفرما خواهد شد، چراکه در صورت نصب و بهره برداری ناصحیح، پمپ دچار استهلاک زیاد و در نتیجه مصرف برق بیشتر از حد مجاز خواهد شد.

در ادامه به منظور بهره برداری صحیح، حداقل الزامات مکانیکی این نوع سیستم پمپاژ را شرح خواهیم داد.

در حالت کلی سعی کنید پمپ را تا حد امکان نزدیک به مخزن ذخیره آب نصب کنید. مکانی با زیرسازی محکم و نزدیک به مخزن ذخیره خود پیدا کنید. پمپ باید در مکانی مناسب در برابر شرایط آب و هوایی و زیر محیطی مسقف نصب شود. این به محافظت از پمپ شما در برابر شرایط آب و هوایی کمک می کند که عدم رعایت آن می تواند به پمپ شما آسیب برساند و این امر باعث می شود پمپ شما از شرایط گارانتی سازنده خارج شود. اطمینان حاصل کنید که محل نصب پمپ و تجهیزات مکمل آن در یک محیط با شرایط مناسب است تا از آن در برابر دمای شدید، سیل احتمالی، حیوانات موذی و حشرات محافظت شود.

ما اتصالات انعطاف پذیر را برای نصب پمپ آب شما توصیه می کنیم. این امر اجازه می دهد تا مقداری انعطاف بین مخزن ذخیره آب و پمپ شما ایجاد شود و فشار وارده بر اتصالات شما کاهش یابد.

 

نصب صحیح پمپ برای اطمینان از عملکرد روان و مطمئن پمپ شما بسیار مهم است. اتصال ورودی یکی از حیاتی ترین بخش های نصب شما بشمار می رود. در اینجا چند فاکتور مهم برای بهترین عملکرد هنگام نصب لوله مکش ذکر می شود:

1. سایز لوله ورودی شما باید مساوی یا بزرگتر از سایز مکش پمپ باشد.

2. لوله های ورودی خود را تا حد امکان بدون زانو یا حداقل تعداد زانوی ممکن اجراء کنید. وجود زانوی متعدد به میزان قابل توجهی عملکرد صحیح پمپ را محدود می کند. لوله کشی انعطاف پذیری را توصیه می کنیم که امکان خم شدن نرم را در مسیر لوله کشی شما فراهم می کند. از اجراء زانو در 150 میلی متر مکش پمپ خودداری کنید.

3. به منظور تعمیر و نگهداری آسان پمپ، یک اتصال قابل دمونتاژ شدن (مهره ماسوره) را در مسیر مکش پمپ نصب کنید.

4. یک صافی در ورودی پمپ و در جهت صحیح نصب کنید تا از پمپ شما در برابر مواد جامد معلق که به پمپ شما آسیب می زند محافظت کند.

5. اطمینان حاصل کنید که در تمام اتصالات شما از نوار تفلون استفاده می شود و برای جلوگیری از ورود هوا به سیستم یک آببندی هوا ایجاد کنید.

6. اگر پمپ بالای مخزن ذخیره نصب می شود، باید یک شیریکطرفه (Foot Valve) را در انتهای لوله مکش نصب کنید تا همیشه آب در مکش پمپ وجود داشته باشد تا هوا وارد پمپ نشود.

نکته : نشتی در ابتدای مسیر مکش شما بزرگترین علت عملکرد ضعیف پمپ است و همچنین تشخیص آن دشوار است. مطمئن شوید که شیر قطع کن بین مخزن ذخیره و پمپ به منظور تعمیر و نگهداری و آزمایش نصب شده اند.

تمام پمپ های آب خانگی و حتی مدل های خود مکش باید به صورت دستی هواگیری شوند. یعنی باید تمام هوایی که داخل محفظه پمپ است را تخلیه کنیم و با آب جایگزین کنیم. هواگیری پمپ همچنین به طول عمر بیشتر آببندی مکانیکی شما کمک می کند. بدون هواگیری کردن پمپ قبل از روشن کردن آن، صدمات جبران ناپذیری به آببند مکانیکی وارد می شود. این موضوع هم باعث می شود تا پمپ از شرایط گارانتی سازنده خارج شود.

  

چگونه پمپ آب را هواگیری کنیم؟

1. مطمئن شوید جریان از مخزن ذخیره پمپ قطع شده است.

2. شیر بین مخزن ذخیره و پمپ را ببندید.

3. پیچ هواگیری پمپ خود را باز کنید.

4. بدنه پمپ و مسیر مکش را از طریق پیچ هواگیری کاملاً با آب تمیز پر کنید. از طرف دیگر، اگر مخزن ذخیره آب شما بالای سطح زمین است، می توانید به آرامی شیر بین مخزن ذخیره و پمپ را باز کنید. این کار شروع به هدایت آب دارای فشار از طریق مسیر مکش می کند و بدنه پمپ شما را پر می کند. وقتی بدنه پمپ پر شد، شیر را ببندید.

5. پیچ هواگیری پمپ را ببندید و از محکم بودن آن اطمینان حاصل کنید.

6. شیر بین مخزن آب و پمپ را باز کنید.

7. تمام اتصالات ورودی و لوله کشی خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که نشتی وجود ندارد.

8. پمپ آب را با باز کردن یک مصرف کننده روشن کنید.

9. هنگامی که پمپ با جریان مطلوب کار کرد، شیر را ببندید. پمپ باید زمانی که مسیر خروجی تحت فشار قرار گرفت، به صورت اتومات خاموش شود و پس از باز شدن مجدد شیرآلات مصرفی و ایجاد افت فشار در مسیر خروجی، به صورت خودکار پمپ روشن شود و به عملکرد صحیح خود ادامه دهد.

 

 

 

 .Sponsored by PERGAS co