ضوابط و دستورالعمل ساخت بوسترپمپ آتش نشانی در کلاس تصرف S1 و S2

ضوابط و دستورالعمل ساخت بوسترپمپ آتش نشانی در کلاس تصرف S1 و S2



در همین ابتدای صحبتم باید عرض کنم خدمتتون که این دستورالعمل مخصوص بوسترست های گروه تصرف ‏S1 و S2 نوشته شده است.

 

در خصوص ساختمان های S3 مجموعه کامل بوسترست باید فهرست شده باشد و از یکی از نهادهای ذی صلاح داخلی یا بین المللی دارای تاییدیه باشد و مرجع اصلی ما در ساخت بوسترست های این گروه تصرف، همچنان استاندارد NFPA20 محسوب می شود.

از ابتدا به منظور تولید بوستر پمپ های آتش نشانی، دستورالعملی بین المللی به منظور ساخت استاندارد این نوع بوستر پمپ ها وجود داشته، اما به دلایلی ( رقابت ناسالم، عدم اطلاع و آگاهی از استانداردها و متاسفانه درخواست کارفرما برای کاهش قیمت و ... ) برخی از تولیدکنندگان محترم از تبعیت به آن سرباز زدند و در نهایت پس از گذشت چندین سال و با مدیریت سازمان آتش نشانی تهران، با اتکا به استانداردهای موجود بین المللی و دانش داخلی، این دستورالعمل به منظور استانداردسازی قلب تپنده سیستم اطفاء حریق گرد آوری و منتشر شد.

باید به این نکته بسیار مهم هم اشاره کرد که از بندهای اشاره شده در این دستورالعمل، هستند قسمت هایی که قبل از انتشار دستورالعمل، به ضرس قاطع از الزامات ساخت بوسترست محسوب می شده اند و در این دستورالعمل مجدد تکرار و بر الزامی بودن آن ها تاکید شده است تا اتمام حجتی برای عمل به آنها باشد و تولیدکنندگان محترم، در راستای ایمن سازی جامعه و به اجبار آنها را رعایت کنند.

طبق این دستورالعمل، تغییرات چشمگیر و تاثیرگذار بر عملکرد کلی بوسترست نسبت به قبل مشاهده می شود که به اختصار و در 5 بخش کلی به شرح زیر در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

١. الزامات تجهیزات مکانیکی

٢. الزامات تجهیزات الکتریکی و سناریوی عملکرد آن

٣. نوع الکتروپمپ ها

۴. استاندارد، الزامات و نحوه ساخت بوستر پمپ

۵. تستهای مربوط به بوستر پمپ

 

. الزامات تجهیزات مکانیکی :

درگذشته بدون توجه به استاندارد و در مکش و دهش الکتروپمپ ها از شیرهای کشویی Gate Valve و شیرهای پروانه ای Valve Butterfly، با جنس های مختلف استفاده می‌شده است که از بزرگترین ایراد آنها می توان به عدم حالت نظارت و تشخیص باز یا بسته بودن آنها نام برد .

اما طبق استاندارد، شیرآلات ورودی و خروجی پمپ باید از نوع تحت نظارت supervision و با قابلیت ارسال سیگنال باشند که در حالت شیرهای کشویی از نوع OS&Y Gate Valve ( شیر کشویی ساقه بلند ) و در حالت شیر پروانه ای از Indicator Butterfly Valve ( شیر پروانه ای با قابلیت ارسال سیگنال ) استفاده می شود. تا در حالت نظارت از دور، امکان تشخیص باز یا بسته بودن رو به اپراتور بدهند و آلارم در حالت بسته بودن را صادر کنند.

در بند 28 از قسمت دوم دستورالعمل ساخت بوسترست گفته شده است که شیر قطع کن خط مکش پمپ باید از نوع کشویی و OS&Y باشد و از طرفی تخفیفی بابت گروه تصرف S1 قائل شده است و می توان از شیر قطع کن از نوع کشویی و استاندارد استفاده کرد.

و شیر قطع کن خط دهش پمپ باید از نوع OS&Y و یا پروانه ای با قابلیت ارسال سیگنال باشد و مجددا تخفیفی بابت گروه تصرف S1 قائل شده است و می توان از شیر قطع کن از نوع کشویی و استاندارد استفاده کرد.

مورد بعدی وجود شیر اطمینان با سایز مناسب و نصب روی کلکتور دهش بوسترست، به منظور کنترل فشار خروجی نسبت به فشار Shut Off و تجهیزات مصرفی در خروجی بوسترست است که به عنوان سوال شماره 6 مطرح خواهیم کرد.

و وجود شیر برقی که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

و کانکشن با سایز 1/2 اینچ در خروجی هر الکتروپمپ اصلی به منظور خروج آب در حال سیرکوله در محفظه پمپ و جلوگیری از گرم شدن آب و در نهایت حفظ تجهیزات داخلی محفظه پمپ.

 

 . الزامات تجهیزات الکتریکی و سناریوی عملکرد آن :

در گذشته، به اشتباه و به دلیل عدم آگاهی از استاندارد و سناریوی تابلوفرمان، بدون توجه به مدت زمان پراهمیت برای اطفاء حریق و جان انسان ها، بیشتر مراقبت از الکتروپمپ ها بسیار مورد توجه قرار می گرفت. بطوریکه با خطای کنترل فاز، سریعا الکتروپمپ از مدار خارج شده و این تهدیدی بسیار جدی در امر اطفاء حریق بشمار می رود، چراکه ثانیه ها در نجات جان انسان ها بسیار اهمیت دارد و این امکان وجود دارد که خروج از مدار الکتروپمپ ها همزمان با حریق اتفاق بیفتد.

1-2 اما به طور کلی با سناریو و طراحی جدید، الکتروپمپ و در مجموع کل سیستم بوسترست فدای هدف اصلی ما، یعنی اطفاء حریق خواهد بود و مواردی مانند خطای کنترل فاز و اضافه بار تاثیری در عملکرد الکتروپمپ نخواهد داشت و همچنان الکتروپمپ در مدار به آبرسانی خود ادامه خواهد داد.

2-2 از موارد دیگر می توان به ارتباط تابلوفرمان بوسترست با کنترل پنل اعلان حریق و گزارش خطا و عملکرد بوسترست به صورت آلارم اشاره کرد تا اپراتور در جریان عملکرد سیستم قرار گیرد تا در صورت نیاز اقدامات محافظتی از سیستم را در دستور کار خود قرار دهد.

3-2 مورد بسیار مهم بعدی، اعمال سیستم آنتی گریپاژ ( خودسرویس ) هستش، که با تمهیدات اتخاذ شده، علیرغم سیستم قدیمی که فقط الکتروپمپ در یک مدار بسته چند ثانیه روشن و خاموش میشد، در سناریوی جدید کل سیستم به صورت کاملا عملیاتی و به منظور سرویس دوره ای وارد مدار می شود.

4-2 مورد دیگر، خروجی و گزارش از عملکرد کل سیستم بوسترست و خطاهایی احتمالی بوجود آمده را می توان ذکر کرد.

 

. نوع الکتروپمپ ها :

از آنجایی که مشخصات هیدرولیکی بدست آمده در کلاس تصرف S1 و S2 در محدوده هد و دبی الکتروپمپ های مکش از ته ( End Suction )، الکتروپمپ های خطی ( In Line ) و الکتروپمپ های دومکشه ( Split case ) موجود می باشد و تمام تامین آب سیستم اطفاء حریق از نوع آبی توسط مخزن ذخیره در حالت نصب در تراز مثبت در نظر گرفته می شود، دستورالعمل این نوع الکتروپمپ ها را برای استفاده مجاز می داند.

- نکته قابل توجه اینکه، الکتروپمپ ها باید از نوع کوپل مستقیم انتخاب شوند ( در مقاله ای تحت همین عنوان در سایت ادوپمپ بارگذاری شده است ) و الکتروموتور به کار رفته در الکتروپمپ باید دارای استاندارد ملی یا بین المللی معتبر باشد.

الکتروپمپ آتشنشانی

- موضوع قابل توجه و مورد اهمیت، الزام در انتخاب پمپ با شفت و پروانه با جنس مقاوم در برابر خوردگی می باشد. مثل برنز، استیل و آلیاژهای مشابه

پروانه استیلشفت استیل

- موضوع پراهمیت بعدی استفاده از آببند مکانیکی مرغوب به عنوان آببند قابل اطمینان می باشد و آببند از نوع نخ گرافیت یا پکینگ را مجاز نمی داند.

- مورد مهم دیگه، انتخاب پمپ با منحنی ایده آل و طبق استاندارد NFPA 20 می باشد.

6.2.1 Pumps shall furnish not less than 150 percent of rated capacity at not less than 65 percent of total rated head.

پمپ ها باید در 150% ظرفیت نامی، بیش از 65% هد نامی کلی را فراهم نماید.

4.10.1 A centrifugal fire pump for fire protection shall be selected so that the greatest single demand for any fire protection system connected to the pump is less than or equal to 150 percent of the rated capacity (flow) of the pump.

به منظور اطفاء حریق، پمپ گریز از مرکزی باید انتخاب شود که بیشترین نیاز هر سیستم اطفاء حریق متصل به پمپ، کمتر یا برابر با 150% ظرفیت نامی (جریان) پمپ باشد.

6.2.2 The shutoff head shall not exceed 140 percent of rated head for any type pump.

Shutoff Head ( قطع جریان = جریان صفر ) نباید بیش از 140% هد نامی در هر نوع پمپی شود ( بین 101 تا 140 درصد ).

هرچه این عدد کمتر از 140 درصد و به 101 درصد نزدیک‌تر باشد، منحنی مطلوب‌تر و مورد علاقه ما خواهد بود

 

 . استاندارد، الزامات و نحوه ساخت بوستر پمپ :

مواردی در نحوه ساخت بوسترست ها وجود دارند که از بدیهیات محسوب می شود. به دلایل مختلف و در نهایت با چشم پوشی برخی از تولیدکنندگان از رعایت این الزامات، متاسفانه شاهد بی نظمی در تولید بوسترست ها و در نهایت به خطر افتادن ایمنی جامعه هستیم که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

رعایت این الزامات باعث افزایش هزینه های تمام شده تولیدکنندگان می شود، که خود یکی از دلیل مهم در عدم رعایت این الزامات در تولید بوسترست است.

آخر این یند اعلام شود : و موارد دیگر که در قالب دستورالعمل در سایت ادوپمپ بارگذاری شده است.

 

2-10 سایز لوله های مختلف به کار رفته در لوله کشی مجموعه پمپ آتش نشانی باید مطابق با جدول 28 از فصل 4 استاندارد NFPA20 باشد.

 

. تست مربوط به بوستر پمپ :

طبق سناریوی جدید با تعبیه شیر برقی با سایز 2 اینچ روی کلکتور خروجی، با تحریک پرشرسوئیچ بر اثر افت فشار در سیستم، الکتروپمپ باید در مدت زمان حداقل 10 دقیقه به فعالیت خود ادامه دهد تا زمانیکه پرشرسوئیچ فرمان قطع را صادر کند.

از آنجائیکه تابلوفرمان ما به کنترل پنل اعلان حریق وصل می باشد، خطاهایی همچون عدم عملکرد صحیح شیر برقی و پرشرسوئیچ به صورت آژیر در کنترل پنل اعلان حریق گزارش می شود تا اپراتور با توجه به گزارش خروجی تابلوفرمان به اصلاح تجهیزات بپردازد.