الزامات مکانیکال مجموعه پمپ (نخ گرافیت و سیل آببند مکانیکی)

الزامات مکانیکال مجموعه پمپ (نخ گرافیت و سیل آببند مکانیکی)



بند 4-2 پیش‌ نویس الزامات مکانیکال ساخت بوستر پمپ آتش‌ نشانی :

آببندی‌ مورد استفاده در پمپ‌ ها باید از نوع مکانیکی با طول عمر بالا باشد. استفاده از نخ گرافیتی جهت آببندی، مجاز نیست.
 
 آببندی پمپ‌ها :
با وجود شفت پمپ که وظیفه انتقال نیروی گشتاوری از نیروی محرکه به پروانه را دارد، باید از خروج سیال از Casing و ورود هوا به آن جلوگیری شود.
پس به منظور جلوگیری از نشتی سیال تحت فشار موجود در بدنه پمپ، در الکترو پمپ‌ های کوپله مستقیم و کوپله غیر مستقیم، ازآببند ها استفاده می شود .
الکترو پمپ‌ کوپله مستقیم : عدم انتقال و نشتی سیال موجود در بدنه پمپ به سمت الکترو موتور
الکترو پمپ‌ کوپله غیرمستقیم : عدم انتقال و نشتی سیال موجود در بدنه پمپ به سمت فضای موتورخانه
 

پکینگ - نخ گرافیت ( Packing ) :

در صورتیکه نشتی سیال مشکلات زیست محیطی به همراه نداشته باشد ( مثل آب و عموما در تاسیسات مکانیکی )، از پکینگ‌ ها استفاده می‌شود.

پکینگ

 

دلایل استفاده از پکینگ :

ارزان بودن آب
ارزان بودن این نوع آببندی
ارزان بودن تعمیر، سرویس و نگهداری
 
NFPA25: Check the fire pump packing gland for a slight discharge (slow drip) of water, adjusting the packing gland nuts as needed to achieve approximately 1 drip per second. For safety purposes, the adjustment of the packing gland should be made while the pump is not running. Care should be exercised to ensure the glands are not tightened to the point of breaking.
گلند (عینکی ) که حلقه‌ های نسوز ( پکینگ ) را فشرده می کنند، باید بررسی گردد تا بتوانند مقدار کمی آب را به صورت آهسته ( چکه چکه ) تخلیه کنند. همچنین مهره‌ های گلند پکینگ باید به گونه‌ ای تنظیم شوند که در هر ثانیه حدوداً یک قطره آبریزش داشته باشد. به دلایل مکانیکی، تنظیم گلند آببندی در زمانی که پمپ خاموش است انجام شود. توجه کنید که گلند ها به قدری سفت نشده باشند که دچار شکستگی شوند.
 

سیل مکانیکی ( Mechanical Seal ) :

در صورتیکه نشتی سیال مشکلات زیست محیطی به همراه داشته باشد ( مثل انواع اسیدها در صنعت ) مکانیکال سیل ها نسبت به پکینگ‌ها دارای چند مزیت می باشند. این مزایا غالبا اختلاف قیمت چشمگیر در هزینه‌های اولیه را جبران می کند.
 
برخی از آنها عبارتند از :
قوانین آلودگی محیط زیست رعایت می شود. هزینه سیال نشت شده کم می شود. پاکیزگی اطراف پمپ بیشتر می شود. از نشت مواد سمی جلوگیری می کند.
 

نکته اجرائی : به هیچ عنوان قبل از هواگیری سیستم، نباید پمپ استارت شود .