آیا در سیستم پمپاژ اطفاء حریق، پمپ جوکی الزامیست؟

آیا در سیستم پمپاژ اطفاء حریق، پمپ جوکی الزامیست؟



سوال : آیا در سیستم پمپاژ اطفاء حریق، پمپ جوکی الزامیست؟

 1. بله
2. خیر
3. به ظزفیت آبدهی پمپ بستگی دارد.
4. بستگی به نوع سیستم سنجش و فرمان دارد

پاسخ سوال :

بوسترپمپ :

 مطلوب است ابتدا فرق بین الکتروپمپ و بوستر پمپ را بدانیم.

الکتروپمپ یا دیزل پمپ تشکیل شده از پمپ و محرک پمپ.

که این محرک میتواند موتور الکتریکی یا محرک با احتراق داخلی باشد.

الکتروپمپ به تنهایی نمیتواند نیاز ما را برطرف کند.

به همین دلیل خیلی مهم، باید تجهیزاتی مکانیکی و الکتریکی مکمل خود داشته باشد تا بتواند نیاز ما را مورد سنجش قرار دهد و آن را برطرف کند.

مثل تجهیزاتی از قبیل شیرآلات، تابلوفرمان کنترل، مسیر سنجش افت فشار و...

و به یک مسئله خیلی مهم هم باید اشاره کنیم که تصور اشتباه خیلی از همکاران از بوستر پمپ، نصب بیش از یک پمپ به صورت موازی است.

در صورتی که  بوسترپمپ یا بوسترست از کلمه ای انگلیسی، به معنی پمپ تقویت فشار گرفته شده است.

به عنوان مثال، می توان گفت پمپ تحت فشار خانگی هم که به منظور تامین فشار آب شرب استفاده می شود، با ادواتی مثل تجهیزات اتومات و منبع تحت فشار، پکیج بوسترپمپ رو تشکیل می دهند.

پس در نتیجه ما می‌توانیم بوسترپمپی با یک دستگاه الکتروپمپ، به همراه تجهیزات کنترلی، به عنوان تقویت کننده فشار داشته باشیم.

انواع سیستم سنجش و فرمان :

منظور از سیستم سنجش و فرمان، مسیر فرعی است که افت فشار سیستم رو دریافت و به مدار کنترل و فرمان انتقال می دهد و در نتیجه باعث تغییر در عملکرد الکتروپمپ می شود.

اکثر سیستم های پمپاژ آتش نشانی به طور اتومات و به کمک تجهیزات کنترلی، افت فشار را در سیستم دریافت می کنند و برای تأمین و افزایش فشار آب شروع به کار می کنند.

برای سیستم پمپاژی که به طور اتومات با افت فشار سیستم وارد مدار می شود، پمپ جوکی الزامیست، مگر اینکه وسیله ای غیر از پمپ، برای حفظ فشار سیستم و تامین فشار بالاتر از فشار استارت پمپ اصلی وجود داشته باشد که در کلیپ های بعدی به آنها اشاره خواهیم کرد.

از طرفی استاندارد NFPA20 برای نصب پمپ های ثابت که در کلیپ های قبلی بهش اشاره کردیم، به منظور اطفاء حریق اجازه می دهد تا پمپ آب با مصرف خانگی در سیستم تأمین آب دو منظوره ( آب شرب و اطفاء حریق ) به عنوان پمپ تثبیت فشار عمل کند .

برخی از سیستم های ترکیبی اطفاء حریق و توزیع آب مصرفی که دارای پمپ های خانگی هستند و موازی با پمپ اطفاء حریق کار می کنند، آب خانگی را با فشار بالاتر از تنظیم فشار استارت پمپ اطفاء حریق فراهم می کنند.

پمپ آتش نشانی غیر اتوماتیک و پمپ های آتش نشانی که از روش سنجشی غیر افت فشار برای عملکرد سیستم استفاده می کنند ممکن است نیازی به پمپ تثبیت فشار نداشته باشد.

به طور مثال، پمپ آتش نشانی ممکن است به صورت الکترونیکی، توسط سیگنالی از سیستم کشف و اعلام حریق فرمان استارت را بگیرد و روشن شود، مثل سیستم اطفاء حریق از نوع سیلابی که در یکی از روش های آن با فرمان دتکتور آب وارد مدار می شود و از آنجایی که لوله های خالی از آب هستند، نیازی به وجود جوکی پمپ به عنوان کنترل کننده فشار نخواهد بود.

پمپ پیشرو :

برای حفظ و کنترل فشار در سیستم نمی توان از پمپ اصلی اطفاء حریق استفاده کرد.

دلیل آن این است، آبدهی و توان بالای پمپ اصلی است که می تواند ظرفیتی بیش از ظرفیت جوکی پمپ را تولید کند.

هر از چندگاهی، نشتی در سیستم، نوسانات فشار در تأمین آب، افت فشار ناخواسته یا حتی تغییرات دما ممکن است سیستم را دچار شک و افت فشار کند و با الکتروپمپ با ظرفیت پایین تر می توان بر عامل ذکر شده غلبه کرد.

با این حال، فشار سیستم باید نزدیک به فشار تخلیه پمپ اصلی حفظ شود تا با افزایش فشار، استارت پمپ اصلی به حداقل برسد.

پس با توضیحاتی که خدمت شما عرض کردیم گزینه شماره 4 گزینه صحیح ما می باشد