مقدمه :
زمانیکه صحبت از پمپ می شود، منظور مجموعه یک سیستم شامل پمپ ( وظیفه تولید هد و دبی ) و الکترو موتور ( به عنوان یکی از انواع نیروی محرکه، وظیفه به گردش درآوردن شفت پمپ را دارد ) میشود که الکترو پمپ را تشکیل می دهند.
نیروی محرک پمپ می تواند محرک با سوخت فسیلی ( دیزل ) یا از نوع الکتریکی باشد که در اینجا مورد بحث ما میباشد. اتصال بین الکترو موتور با پمپ به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند که هر کدام بنا به شرایط و کاربرد انتخاب و استفاده می شوند که در ادامه توضیح خواهیم داد.
طبق پیش نویس دستورالعمل ساخت بوستر پمپ آتش نشانی خواهیم داشت :
بند 13 از فصل 2 : پمپ های گریز از مرکز حتما باید به صورت الکترو پمپ از پیش کوپل شده، انتخاب شوند. الکترو موتور به کار رفته در الکترو پمپ باید دارای استاندارد ملی یا بینالمللی معتبر باشد.
پمپ ها از نظر اتصال پمپ به موتور محرک، به دو نوع زیر تقسیم می شوند :
الف) کوپله مستقیم ( Close-coupled pump ) :
در این حالت برای اتصال پمپ به محرک، الکتروموتور و پمپ دارای شفت مشترک هستند و پروانه پمپ و الکتروموتور روی یک شفت قرار میگیرد.
ب) کوپله غیرمستقیم ( Open-coupled pump ) :
روش اول : شفت پمپ و الکترو موتور جدا از هم هستند و بوسیله یک کوپلینگ در خارج از پمپ به هم متصل می شوند.
روش دوم : شفت پمپ و الکترو موتور در داخل بدنه پمپ به یکدیگر متصل می گردد.
مزایای استفاده از الکترو پمپ های کوپله مستقیم :
ارتعاش کل سیستم کمتر و صدای حاصل از کار این نوع الکترو پمپها کمتر و در نتیجه ارتعاشی در لوله ها نخواهیم داشت.
ابعادی که این نوع الکترو پمپها در فضای پمپ خانه اشغال میکنند خیلی کمتر از الکترو پمپهای کوپله غیر مستقم میباشد.
با استفاده از این نوع الکترو پمپها، مشکلات مربوط به سیستم کوپلینگ در داخل و خارج از پمپ، از بین میرود و در اثر حمل و نقل و کار از بالانس خارج نمیشوند.
این نوع الکترو پمپها مجهز به سیل مکانیکی میباشند و هیچگونه آب ریزشی ندارند و قابلیت انتقال سیال با درجه حرارت بالا را دارا میباشند.
دارای راندمان بالایی هستند.
مزایای استفاده از الکتروپمپ های کوپله غیرمستقیم :
استفاده از انواع الکترو موتور با مشخصات فنی دلخواه و مورد نیاز.
امکان تعمیر و نگهداری ساده با دمونتاژ پمپ از الکترو موتور.
هزینه اولیه پایین تر نسبت به الکترو موتورهای کوپله مستقیم.
هزینه تعمیر و نگهداری پایین تر.