دلیل صدای ناهنجار در الکترو موتورها چیست؟

دلیل صدای ناهنجار در الکترو موتورها چیست؟



امروزه با وجود تولید گنندگان بسیار زیاد در حوزه تولید پمپ‌ های خانگی که روز‌ به‌ روز به تعداد آنها اضافه می‌شود، کیفیت‌ های متنوع را شاهد هستیم.

تعداد از آنها دارای استاندارد ملی یا بین‌ المللی هستند و تعدادی بدون اخذ هیچگونه استانداردی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

روند تست، آزمون و در نهایت اخذ استاندارد قطعا در کیفیت و شرایط هیدرولیکی پمپ تاثیرگذار خواهد بود. از این‌رو، با وجود برخی برند ها با کیفیت پایین، افرادی وجود دارند که همچنان به دنبال پمپی با کیفیت هستند.

معمولا افراد حقیقی که تخصصی در زمینه تاسیسات و مکانیک ندارند، بیشتر به دنبال عواملی به غیر از شرایط هیدرولیکی پمپ هستند. از این شرایط می‌ توان به سر و صدای ایجاد شده توسط الکترو پمپ اشاره کرد.

صدای تولیدی الکترو پمپ از مواردی است که بسیار مورد توجه کارفرمایان محترم قرار می‌گیرد.

بخصوص این مورد بیشتر در هنگام شب بسیار آزاردهنده است. پس یکی از مواردی که در ایجاد سر و صدای تولیدی الکترو پمپ مطرح می‌شود، نحوه تولید و وجود و عدم وجود استاندارد الکترو پمپ می‌باشد.

از طرفی نباید همیشه تولید کننده را در مواردی مقصر دانست، چراکه عواملی از قبیل شاسی الکترو پمپ، فضای پمپ‌ خانه، نحوه لوله‌ کشی و بستن اتصالات، نوع اتصالات، ساپورت‌ گذاری و از همه مهم‌ تر، انتخاب صحیح الکترو پمپ از لحاظ هیدرولیکی ( هد و دبی ) هم مزید بر علت می شوند و در تولید و ایجاد صدا یا به اصطلاح Pump Noise تاثیرگذار هستند. پس عواملی به غیر از خود الکترو پمپ، می‌توانند به ایجاد سر و صدا تاثیرگذار باشند.

حالا به عوامل مختلف در عملکرد و در نتیجه میزان صدای تولیدی الکترو پمپ‌ها اشاره می‌کنیم.

1. نحوه طراحی پمپ :

عاملی که در تمامی پمپ‌ های استاندارد رعایت می‌شود.

Silent operation specially designed fluid ducts provide very quiet

 

کانال‌ های مخصوص طراحی شده عملکرد بسیار بی سر و صدایی را ایجاد می کنند.

2. نحوه اتصال پمپ و الکترو موتور :

پمپ‌ ها از نظر اتصال پمپ به موتور محرک، به دو نوع زیر تقسیم می‌­شوند.

الف) کوپله مستقیم ( شفت مستقیم ) :

 

کوپله مستقیم
 

ب) کوپله غیرمستقیم ( شفت غیرمستقیم ) :

 

کوپله غیر مستقیم

 

در ادامه بررسی پیش‌نویس دستوالعمل ساخت بوسترپمپ‌های آتش‌نشانی بیشتر توضیح خواهیم داد.