چرا مکش و دهش پمپ‌ ها را افزایش سایز می‌ دهیم؟

چرا مکش و دهش پمپ‌ ها را افزایش سایز می‌ دهیم؟



چرا مکش و دهش پمپ‌ها را افزایش سایز می‌دهیم ؟

در پمپ‌ ها براي جلوگيری از پديده كاويتاسيون ( بخار شدن سيال در دهانه مكش ) كه بوسيله NPSH تعيين مي شود، تبدیل سایز می دهند. اصطحکاک يک نيروی مقاوم براي جريان سيال است.

برای حرکت سيال، نيروی پيشران بايد بزرگتر از نيروي مقاوم باشد. از طرفی يک لوله با قطر کوچک تر، مقاومت بيشتري در مقابل جريان نسبت به يک لوله با قطر بزرگتر ايجاد مي‌کند. زماني که مقدار جريان در يک پمپ بيشتر شود، اصطکاک نيز افزايش مي يابد.

در نتیجه فشار مکش ( ورودی ) قابل دسترسي را کاهش می‌دهد. با افزايش مقاومت در برابر جريان در ورودي ( مکش ) پمپ، مايع ممکن است بخار شود. بنابراين با افزايش مقدار جريان، اصطحکاک افزايش و فشار مکش کاهش میيابد و احتمال بخار شدن سيال در ورودی بيشتر می‌شود.

به هنگام ورود سیال به داخل پروانه، به علت افزایش سرعت سیال، فشار به طور موضعی کاهش می‌یابد و در نقطه‌ ای نزدیک به دهانه ورودی به پروانه به حداقل خود می‌رسد. در نتیجه زمانیکه فشار سیال از فشار تبخیر سیال کمتر باشد، پدیده کاویتاسیون را خواهیم داشت .

جریان تک فازی : فشار سیال در چشمه مکش پمپ > فشار تبخیر سیال ایده آل          

جریان دوفازی : فشار سیال در چشمه مکش پمپ < فشار تبخیر سیال کاویتاسیون

نتیجه : پس به منظور کنترل سرعت در مکش پمپ، باید طبق رابطه ( Q = A × V )، قطر مکش پمپ را افزایش داد تا سرعت کاهش و در نتیجه فشار در مکش پمپ افزایش یابد.

     فرمولتبدیل سایز
 
 

طبق پیش‌ نویس دستورالعمل ساخت بوستر پمپ خواهیم داشت :

طبق بند 10 از فصل 2 داریم : سایز لوله‌ های مختلف به کار رفته در لوله‌ کشی مجموعه پمپ آتش‌ نشانی باید مطابق جدول ذیل باشد.

 
جدول 4.28
 

طبق بند 30 از فصل 2 داریم : سایز لوله دهش باید بر اساس 150 درصد دبی پمپ بوده و به نحوی انتخاب شود که سرعت سیال در آن از 6 متر بر ثانیه تجاوز نکند.

طبق بند 31 از فصل 2 داریم : سایز لوله مکش باید بر اساس 150 درصد دبی پمپ بوده و به نحوی انتخاب شود که سرعت سیال در آن از 2 متر بر ثانیه تجاوز نکند.

مشکلات آبدهی، کاویتاسیون و مصرف زیاد انرژی در پمپ ها، اغلب نتیجه شرایط موجود در سمت مکش است.

به عنوان یک قاعده کلی، سرعت جریان در مکش پمپ را کمتر از مقادیر زیر نگه دارید :

 
جدول سرعت
 

به عنوان یک قاعده سرانگشتی، سرعت سیال در مکش پمپ باید حداکثر 2m/s بیان و کنترل شود.

مثال : پمپی با آبدهی Q = 300 gpm داریم، خواهیم داشت :

 مثال
 
پس طبق جدول 4.28a از استاندارد NFPA20، سایز اتصالات مکش پمپ مورد نظر را 4 اینچ در نظر می‌گیریم.